Badacz skrzynek z łupami, Leon Xiao, odkrył, że etykiety ostrzegawcze na tablicach rankingowych dotyczące losowych skrzynek z łupami są stosowane niekonsekwentnie.
W najnowszym badaniu Xiao przyjrzano się, czy północnoamerykańskie systemy oceny ESRB i europejskie PEGI konsekwentnie stosują etykiety „Zakupy w grze (w tym przedmioty losowe)”. Etykiety zostały wprowadzone przez obie grupy z zasadniczo identycznymi kryteriami po rządowej kontroli skrzynek z łupami.
Oddzielnie Xiao pobrał również losową próbkę 100 gier w Google Play, o których wiadomo, że zawierają skrzynki z łupami, i sprawdził, czy obok oceny każdej gry znajduje się porównywalna etykieta IARC dotycząca skrzynek z łupami.
Po wyeliminowaniu portów, wielokrotnych wydań tej samej gry i tytułów wydanych na jednym rynku, ale nie na innym, badanie wykazało 66 różnych gier, które prawdopodobnie powinny mieć etykietę losowych zakupów w grze zarówno w bazach danych ESRB, jak i PEGI. Jednak tylko 26 z tych gier (39,4%) miało etykietę w obu systemach, podczas gdy 40 gier (60,6%) miało etykietę w jednym systemie, ale nie w drugim.
PEGI wydawało się być bardziej aktywne z tą etykietą, ponieważ ostrzegało konsumentów przed 35 grami z lootboksami, których ESRB nie zrobiła. Z drugiej strony tylko 5 gier miało ostrzeżenie w bazie danych ESRB, ale nie PEGI.
Xiao wymienił Genshin Impact jako jeden przykład, nazywając to „wysoce niezadowalającym”, że tak głośna gra, która opiera się na skrzynkach z łupami, nie ma losowej etykiety zakupu od ESRB.
Zauważył, że wydaje się, że PEGI zastosowało etykietę z mocą wsteczną do niektórych gier po jej wprowadzeniu, podczas gdy ESRB tego nie zrobiła, co może wyjaśniać niektóre niespójności. Ale nawet stosując inną metodologię, aby dać ESRB korzyść w postaci wątpliwości, nadal udało się zachować zgodność z PEGI tylko w 74,3%, przy czym ESRB nie przypisała etykiety do 9 gier, które zrobiła PEGI.
Jeśli chodzi o Google Play, Xiao stwierdził, że tylko 29% ze 100 losowych gier, o których wiadomo, że mają skrzynki z łupami, faktycznie wyświetlało etykietę. Aby upewnić się, że programiści nie usunęli skrzynek z łupami (jak to ostatnio zrobiono w przypadku tytułów takich jak Brawl Stars i Mario Kart Tour), Xiao ponownie zagrał w gry, aby sprawdzić, czy nadal zawierają skrzynki z łupami; wszyscy to zrobili.
Xiao zasugerował, że ESRB i PEGI wraz z niemiecką komisją ratingową USK współpracują w przyszłości, stosując etykiety skrzynek z łupami do wszystkich gier, które oznaczyły inne (w szczególności starsze gry, do których PEGI zastosowało etykietę z mocą wsteczną).
„Należy również opracować scentralizowany zasób: jeśli jakikolwiek system oceny zdecyduje się oznaczyć historyczną grę lub nową grę jako zawierającą skrzynki z łupami, decyzja ta powinna zostać przekazana innym, aby zapewnić spójność w różnych systemach oceny” – powiedział.
„Taka współpraca może działać jako zabezpieczenie wzajemnego sprawdzania błędów i pominięć oraz zwiększania dokładności procesu etykietowania”.