Meta, matka Facebooka, powiedziała w poniedziałek, że wprowadziła zmiany, które mają na celu rozwiać obawy, że system, którego firma używa do dostarczania reklam, może być potencjalnie stronniczy.
Aktualizacja technologii reklamowej Meta następuje po gigantze mediów społecznościowych rozstrzygnął pozew z Departamentem Sprawiedliwości USA w 2022 roku w związku z zarzutami, że firma zezwalała właścicielom i sprzedawcom domów na wyświetlanie dyskryminujących reklam mieszkaniowych. W ramach ugody Meta zgodziła się zaprzestać korzystania z narzędzia do reklamowania mieszkań i opracować nowy system do rozwiązania tego problemu.
Meta ma przepisy przeciwko dyskryminującym reklamom, ale firma spotkała się ze skargami, że reklamodawcy mogą nadużywać narzędzi reklamowych Facebooka, aby wykluczać ludzi z mieszkań, możliwości zatrudnienia, a nawet usług finansowych. Facebook umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam do osób na podstawie zainteresowań, danych demograficznych i zachowań użytkowników sieci społecznościowej. Następnie sieć społecznościowa wykorzystuje tak zwaną „aukcję reklam”, aby dowiedzieć się, jaką reklamę wyświetlić użytkownikowi w określonym czasie.
Meta wprowadziła zmiany, takie jak ograniczenie cech, których mogą używać niektórzy reklamodawcy, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.
„Ale nawet bez tego rodzaju opcji kierowania czynniki, takie jak zainteresowania ludzi lub aktywność w usłudze, mogą wpływać na sposób dystrybucji reklam do różnych grup demograficznych” – powiedziała Miranda Bogen, menedżer ds. Polityki ds. Odpowiedzialnej sztucznej inteligencji w firmie Meta w poście na blogu.
Meta powiedział, że aktualizacja, znana jako Variance Reduction System (VRS), ma na celu „pomoc w zapewnieniu, że odbiorcy, którzy zobaczą reklamę mieszkaniową, zatrudnienia lub kredytu, lepiej odzwierciedlają kwalifikujących się docelowych odbiorców tej reklamy”. Aby to zrobić, firma powiedziała, że porówna odbiorców konkretnej reklamy z cechami, takimi jak wiek i szacowana rasa lub pochodzenie etniczne, na które reklamodawcy chcą kierować reklamy. Sieć społecznościowa powiedziała, że wykorzystuje dane zbiorcze ze względu na obawy dotyczące prywatności.
Facebook stosuje ten nowy system do reklam mieszkaniowych w USA i planuje rozszerzyć VRS na reklamy związane z zatrudnieniem i kredytami w ciągu następnego roku.