VR jest coraz lepsze, ale też się rozwija droższe. Najnowszy wysokiej klasy zestaw słuchawkowy HTC ogłoszony na targach CES, Vive XR Elite, jest zgodny z podobnym podręcznikiem do niedawnego zestawu Meta Quest Proi prawdopodobnie Apple wyczekiwane urządzenie także. Rodzi to pytanie: czy naprawdę jesteśmy gotowi na powstanie platform VR za ponad 1000 USD? Samodzielny Vive XR Elite jest elegancki i wygląda o wiele bardziej kompaktowo niż Quest Pro i próbuje przetestować wody z wyższej półki.
Patrz na to:
Super mały Vive XR Elite nie działa na moje oczy
3:36
Zestaw słuchawkowy o wartości 1099 USD, dostępny w przedsprzedaży w czwartek, pojawi się pod koniec lutego – wyjątkowo szybko jak na produkt CES. Oznacza to, że będzie dostępny wraz z połączeniem Sony z PlayStation 5 PSVR 2. Cena XR Elite, choć tańsza niż Quest Pro, kosztuje mniej więcej tyle samo, co zakup PS5 i PSVR 2 razem. Daleko mu do zakupu pod wpływem impulsu. Ale sprzęt, który zmniejsza formę VR do pary okularów przypominających okulary i zawiera funkcje rzeczywistości mieszanej, które mogą pozwolić na aplikacje AR, ma na celu rozwiązanie tego, w jaki sposób będziemy używać metawszechświat więcej w naszym życiu niż tylko gry, symulacje i fitness.
Czytaj więcej: Cuda targów CES 2023: laptopy 3D, telewizja bezprzewodowa i zmieniające kształt ekrany
Żadna inna firma tak naprawdę nie poradziła sobie z tym wyzwaniem. Ale ten zestaw słuchawkowy Vive wygląda bardziej niż kiedykolwiek, jakby był odskocznią do przyszłych okularów AR.
Pasek baterii XR Elite odłącza się, a zamiast tego można dodać ramiona przypominające okulary, aby jeszcze bardziej zmniejszyć rozmiar.
HTC
„Widzimy, gdzie rzeczywistość mieszana stworzy zupełnie nowy zestaw przypadków użycia. Wiemy, że przypadki użycia rzeczywistości wirtualnej są świetne. Myślę, że strona AR jest również niesamowita” — Dan O’Brien, dyrektor generalny Vive w HTC, powiedział mi w rozmowie na targach CES w Las Vegas. Przyznał, że HTC próbował stworzyć urządzenie AR w 2015 roku, ale zatrzymał się z powodu komplikacji. O’Brien postrzega 5G i przetwarzanie w chmurze jako kluczowy następny krok. „Potrzebujesz sieci 5G, naprawdę solidnej, aby rozszerzyć AR na skalę – potrzebujesz infrastruktury chmurowej, aby dostarczać tego typu urządzenia do noszenia”.
XR Elite to przede wszystkim samodzielny zestaw słuchawkowy VR i wygląda jak imponująca technologia: ma znajomy Qualcomm Snapdragona XR2 chip podobny do Metazadanie 2Quest Pro i Vive są skoncentrowane na biznesie Skupienie 3. Ale dodaje pole widzenia o wyższej rozdzielczości 110 stopni, wyświetlacze LCD o rozdzielczości 2K na oko, które mogą działać z częstotliwością 90 Hz. Jest też wzmocnione 12 GB pamięci RAM i 128 GB pamięci. Może łączyć się z komputerami PC, aby uruchomić oprogramowanie SteamVR lub HTC VivePort, lub łączyć się z telefonami z systemem Android. Ale jego potencjał jako pomostu do doświadczeń AR wydaje się być najbardziej imponującą funkcją.
To jednak tylko specyfikacje. XR Elite to gogle VR o podobnej propozycji do poprzednich modeli, ale o rozszerzonych możliwościach. Jego kompaktowy rozmiar jest najbardziej zaskakującą częścią: 340 gramów to mniej niż połowa wagi Quest Pro. Tylna bateria z możliwością wymiany podczas pracy zapewnia około dwóch godzin pracy. Staje się jeszcze mniejszy, odpinając tylny pasek baterii i dodając ramiona okularów, które mogą zmienić zestaw słuchawkowy w zmodyfikowaną parę okularów VR, które można po prostu podłączyć do zewnętrznej ładowarki USB-C lub baterii w celu zasilania. Jest wystarczająco mały, aby zmieścić się w kompaktowej tubie walizki.
XR Elite w futerale, który wygląda na bardziej przenośny niż jakikolwiek inny zestaw słuchawkowy VR, jaki widziałem.
HTC
Ale ten kompaktowy rozmiar ma pewną niespodziankę: zamiast zakładania na okulary, XR Elite wykorzystuje pokrętła regulacyjne lub dioptrie, które mogą zmieniać receptę soczewki w locie, bez konieczności noszenia okularów – dla niektórych osób, przynajmniej. Dioptrie mieszczą się tylko do -6 na receptę, ale mój własny wzrok ma ponad -8 dla krótkowzroczności. To wyzwanie, przed którym stanął HTC z jeszcze mniejszymi goglami VR Vive Flow podłączonymi do telefonu, które również poszły na podejście bez okularów.
XR Elite ma dedykowany czujnik głębokości z przodu, a także kolorowe kamery przelotowe, które mogą ostatecznie pokazywać doświadczenia rzeczywistości mieszanej, podobnie jak Quest Pro. Quest Pro nie ma dodanego czujnika głębokości Elite, ale dostosowuje się do tego dzięki wbudowanym kamerom.
Przednia kamera (część matrycy do śledzenia ruchu), a także czujnik głębokości do pomiaru przestrzeni i nakładania warstw AR.
HTC
XR Elite może również dalej się dostosowywać. Chociaż sprzęt nie ma własnych narzędzi do śledzenia oczu na pokładzie, dodatki do śledzenia oczu i twarzy pojawią się później w tym roku. Kontrolery zestawu słuchawkowego są tymi samymi standardowymi, które HTC ma dla Vive Focus 3, które są zgodne z tym samym podręcznikiem kontrolera gier, co Meta Quest 2 i inne. Ale HTC ma już własną linię urządzeń do śledzenia ciała i opasek na nadgarstek VR, a może pojawić się więcej akcesoriów.
O’Brien przyznaje, że lepki, masowy urok VR i AR jeszcze się nie pojawił. „Myślę, że programiści będą korzystać z przetwarzania w chmurze, będąc w stanie przesyłać swoje treści do Metaverse znacznie szybciej i znacznie wydajniej” – powiedział. „Jeśli pomyślisz o biznesie przesyłania strumieniowego, tych streamerach, tych TikTokkerach, wszystkich tych dzieciach, które tworzą naprawdę fascynujące, zabawne doświadczenia, które wciąż cię wciągają? To nie jest w dzisiejszym Metaverse. Musimy stworzyć więcej możliwości dla mniej wyrafinowanych wciągających twórców treści, aby się zaangażowali, a następnie twórz więcej [of an] gospodarka.”
O’Brien postrzega przetwarzanie w chmurze, napędzane przez zdolność śledzenia wzroku do kompresji danych graficznych za pomocą technologii zwanej renderowaniem foveated, jako sposób na ostateczne zmniejszenie procesorów w przyszłych zestawach słuchawkowych, zmniejszenie ich i dopasowanie do większej liczby osób.
Zestaw słuchawkowy nie działa z okularami: zamiast tego ma wewnątrz pokrętła regulacji dioptrii na receptę.
HTC
Martwię się o ograniczone opcje na receptę w tej chwili. „Gdy dojdziemy do znacznie lżejszych okularów, ludzie prawdopodobnie w przyszłości będą przynosić do nich więcej swoich recept” – mówi O’Brien. „Na razie jedyne, co możemy zrobić, to starać się jak najlepiej zaadresować większość rynku, wprowadzając tego typu zmiany ustawień, ponieważ musimy sprawić, by zestawy słuchawkowe były lżejsze. Musimy sprawić, by były wygodniejsze. A jeśli będziesz miał te duże obszary odstępu od oczu wewnątrz tych zestawów słuchawkowych, pozostaną one naprawdę duże”.
O’Brien uważa, że dołączone kontrolery VR pewnego dnia staną się opcjonalne, a może nawet wyjmowane z pudełka i kupowane osobno, ale jeszcze nie teraz. Śledzenie dłoni nie jest wystarczająco niezawodne. „Śledzenie dłoni musi dokonać ogromnych postępów w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat, aby naprawdę stać się znacznie bardziej naturalnym narzędziem do wprowadzania danych”. Ale O’Brien sugeruje, że jest to sposób na to, aby przyszłe zestawy słuchawkowe stały się bardziej przystępne cenowo. „Jeśli użytkownik może po prostu założyć okulary i wchodzić w interakcje z treścią [with their hands]to będzie znacznie tańszy produkt”.
Ten produkt został wybrany jako jeden z najlepszych produktów targów CES 2023. Sprawdź innych zdobywców nagrody Best of CES 2023.