Najnowsze dane GSD pokazują, że w listopadzie 2022 roku w Europie sprzedano 18,1 miliona gier wideo.
W rzeczywistości jest to spadek o 17% w stosunku do listopada 2021 r. Pobrano 7,8 mln gier (spadek o prawie 15% rok do roku), a 10,4 mln kupiono fizycznie (spadek o prawie 18%).
Kluczowa różnica w porównaniu z 2021 rokiem polega na tym, że Call of Duty: Vanguard wystartowało w listopadzie ubiegłego roku, podczas gdy tegoroczne Call of Duty – Modern Warfare 2 – pojawiło się w październiku.
Mimo to Modern Warfare 2 pozostaje dużym sprzedawcą. Gra jest już większa niż Call of Duty: Vanguard po zaledwie miesiącu sprzedaży.
Kolejną grą, która była słabsza w listopadzie tego roku w porównaniu z 2021 r., była FIFA, która również obniżyła liczby.
Mimo to pojawiło się kilka godnych uwagi premier gier.
Oficjalną najlepiej sprzedającą się grą listopada był God of War Ragnarok na PlayStation. To była wielka premiera tytułu na PS5 i PS4. Przez pierwsze trzy tygodnie sprzedaży gra sprzedała się o 62% więcej niż jej poprzednik (God of War z 2018 roku).
69% sprzedaży Ragnarok dotyczyło wersji na PS5, a pozostała część na PS4.
Chociaż God of War Ragnarok jest numerem 1, rzeczywistość byłaby inna, gdyby Nintendo udostępniło cyfrowe dane dotyczące sprzedaży – i gdyby połączyć sprzedaż zarówno Pokémon Scarlet, jak i Pokémon Violet. Te dwa tytuły Pokémon razem sprzedawały się bardzo nieznacznie mniej niż God of War Ragnarok, więc z uwzględnieniem wersji cyfrowej Pokémon prawie na pewno byłby najlepiej sprzedającym się produktem w zeszłym miesiącu.
We wszystkich tych dwóch tytułach 56% sprzedaży przypadło na wersję Violet, a prawie 44% na Scarlet.
Jego pierwsze dwa tygodnie na rynku były o ponad 17% większe niż w zeszłym roku Pokémon Brilliant Diamond i Shining Pearl oraz o 23,5% większe niż debiut Pokémon Sword and Shield z 2019 roku.
Nowością w tym tygodniu są także dwa tytuły firmy Sega, z Sonic Frontiers na 6. miejscu i Football Manager 2023 na 10. miejscu.
W pierwszej dwudziestce sześć gier zostało opublikowanych przez Sony, a sześć przez Nintendo.
Nintendo Switch wciąż nr 1, ale Xbox i PlayStation rosną
Według GSD, na śledzonych rynkach europejskich w listopadzie sprzedano 690 000 konsol do gier. To spadek o ponad 21% w stosunku do roku poprzedniego.
Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży konsoli Nintendo Switch. W zeszłym roku nowy pakiet Mario Kart 8: Deluxe przyczynił się do ogromnej sprzedaży Switcha w okresie Czarnego Piątku. Był to również drugi miesiąc nowej konsoli Switch OLED.
Niemniej jednak Switch był wygodnie sprzedającą się konsolą nr 1 w całej Europie, z ponad dwukrotnie większą sprzedażą drugiego miejsca: Sony PlayStation 5.
Zarówno PS5 (wzrost o 49%), jak i Xbox Series S i X (wzrost o 22%) miały w tym roku większy listopad niż rok wcześniej.
W świecie urządzeń peryferyjnych w zeszłym miesiącu na śledzonych rynkach europejskich sprzedano 1,8 mln akcesoriów, co oznacza spadek o 11% w stosunku do listopada 2021 r.
Kontroler PS5 DualSense był bez wątpienia najlepiej sprzedającym się urządzeniem, którego sprzedaż wzrosła o ponad 66% w porównaniu z listopadem ubiegłego roku. Ponownie wynika to z pojawienia się znacznej liczby konsol PS5.
W listopadzie w całej Europie sprzedano dwa miliony punktów i kart abonamentowych, co oznacza spadek o prawie 19% rok do roku. Silna sprzedaż kredytów PlayStation Store, Steam i Roblox Game Cards została zrekompensowana spadkiem sprzedaży kart Xbox i Nintendo.
Europejski GSD Listopad 2022 Top 20 (cyfrowy + fizyczny)
Pozycja Tytuł 1 God of War Ragnarok (Sony) 2 FIFA 23 (EA) 3 Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard) 4 Pokémon Violet (Nintendo)* 5 Pokémon Scarlet (Nintendo)* 6 Sonic Frontiers (Sega) 7 Grand Theft Auto 5 (Rockstar) 8 Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)* 9 Red Dead Redemption 2 (Rockstar) 10 Football Manager 2023 (Sega) 11 Nintendo Switch Sports (Nintendo)* 12 The Last of Us: Part 2 (Sony) 13 Horizon: Forbidden West (Sony) 14 NBA 2K23 (2K Games) 15 Gran Turismo 7 (Sony) 16 LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (Warner Bros) 17 God of War (Sony) 18 It Takes Two (EA) 19 Splatoon 3* (Nintendo) 20 Spider-Man: Miles Morales
* Dane cyfrowe niedostępne
Cyfrowe dane GSD obejmują gry od uczestniczących firm sprzedawane za pośrednictwem Steam, Xbox Live, PlayStation Network, Nintendo Eshop. Główne uczestniczące firmy to Activision Blizzard, Bandai Namco, Capcom, Codemasters, Electronic Arts, Embracer Group (w tym Gearbox, Koch Media, Saber Interactive), Focus Entertainment, Konami, Marvelous Games, Microids, Microsoft (w tym Bethesda), Milestone, Nacon, Paradox Interactive, Quantic Dream, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Ubisoft i Warner Bros. Nintendo i 505 Games są nieobecnymi, obok mniejszych studiów.
Dane cyfrowe obejmują gry sprzedawane w Austrii, Bahrajnie, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cyprze, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Islandii, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Malcie, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii , Rumunia, Rosja, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wielka Brytania.
Dane fizyczne obejmują wszystkie gry, ale tylko te sprzedawane w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
Sprzedaż konsoli obejmuje Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Włochy, Portugalię, Rosję, Hiszpanię, Szwecję i Szwajcarię. Sprzedaż akcesoriów obejmuje te same rynki, ale nie obejmuje Szwajcarii.